lørdag 16. mars 2013

STRENGER AV NÆRHET av Sigve Lauvaas * Side 31-42 (Bok 21-2012)




Side 31
DU BLENDER MEG

Opp av jorden kommer jeg som et frø.
Som en dagning blender du meg.
Mine vevre blader knytter seg til din stamme.
Jeg er en søyle i din ark.

Jeg kommer inn fra havet
Og seiler imot deg.
Du er en sølvblank havn, et anker i livet.
Jeg kommer med naturens viselige råd.
Du holder meg fast i din hånd.
Jeg beveger meg til oppbrudd hver dag,
Og kjenner ingen grenser.
Jeg svever i rommet som en fugl.
Du favner meg med dine vinger i hemmelighet
Og holder meg innenfor murene.
Du blender meg med ditt lys.

Dine tanker er over alt, og fyller oss med liv.
Før jeg tørster gir du meg drikke.
Før jeg åpner munnen, har du talt.
Du er ordet som stables i millioner av år.
Alt har du gjennomlyst med dine øyner.
Du skapte jorden med visdom,
Og velsignet alle mennesker.
Din kjærlighet drypper fra trærne i hagen,
Og gir oss frukt i rette tid.

Beveget er jeg når jeg ser din himmel.
Fylt av mildhet er jeg over ditt verk.
Du er seilet på mitt skip.
Du er skriften på veggen.
Jeg er din bokstav, ditt pannebånd.
Du er min nøkkel, og livet.
Du er lyset fra inngang til utgang.
Du er evighetens vev.
Mitt håp under alle forhold,
Til stillhetens dyp bak alle fjell.

Kjenn meg, og se at jeg holder mål.
Jeg vil være ditt rotskudd, din belg.
Jeg vil være frøet som spirer
Og strekker seg til din himmel.
Og du ser meg, og tar imot som en mor,
Med åpne armer. Du er min faste borg
Fra nå, og i all evighet.

32
VED HAVET

Jeg vandrer ved havet, og hører kiming
Fra en fjern kyst.
Jeg vandrer urolig på en varm strand,
Mens vinden skyller bølgene mot klippen.

Pust mine utbredte hender, og mitt hjerte.
Se min navlebrune kropp, og hør mine sukk.
Jeg er et døende skjell i vannet,
En grein som mangler sol.

Gi meg kraft til å våkne, og hender til å fylle.
Gi min skjelvende kropp, ro og nåde.
Jeg trenger et ord fra din munn, et øye fra din himmel.
Gi meg del i din hellige lodd, så jeg kan leve.

Jeg vandrer i myk sand, og mine spor blir hvisket ut
Av bølgene og vinden.
Jeg ødsler tiden med tomme tanker og prat.
Jeg er en fredløs fugl i din vingård.

Gi meg utsikt, gi meg en tro som smelter jernet.
Gi meg merkesteiner langs veien.
Skap i meg en ånd som bærer over alle vinder.
Ta meg i din favn, så jeg kan være i din nærhet dag og natt.

Gi meg stillhet foran mitt vindu,
Gi meg en stie til stjerner, og la meg synge med englene.
Berør meg, og vær min borg i nøden,
Min klippe i stormen, og i all evighet.


FLUKT

Jeg flykter ikke fra livet. Jeg kommer inn
Med vise skritt, med tålsom bevegelse.
Jeg bøyer meg for lyset, og tar imot livets krans.

Ordene gjør meg frodig. Jeg lener meg til fjellet,
Og kjenner trygghet i høyden. År er som sekunder
I ditt tidshjul. Og jeg er en tråd i veven,
Tynnere og mer ynkelig enn noen.
Jeg holder fast i din nærhet, og høster din kjærlighet.
Du gjør meg sterk som en okse, mer brennende enn nesler.
Fjern meg ikke fra jorden, men la meg vokse i styrke.
Gi meg en ånd som synger og jubler i ditt hus. 

33   
OMRINGET

Jeg er omringet av omgivelsene.
Jeg går her og puster,
Som et omriss av en forbipasserende.

Noe er rundt meg, og setter grenser.
Jeg er nær naturen
Som vokser inn i min hjerne.
Bladene drypper dugg i solen.

Jeg er omringet av bølger og lys.
Jeg ser drivved på stranden, og risser navnet.
Dette øyeblikket kommer ikke igjen,
Og jeg går gradvis på kanten,
Oppslukt av skyskraperne.


SPOR

Om snø etterlater spor?
Kulden setter seg i fast, og roper i fjellet.

Hvem kan blidgjøre frost og kulde?
Hvem kan gi liv til døde?
Kanskje er kulden ekko i oss,
For at vi kan kjenne varmen?

Ordene setter spor, og opplevelsesreiser.
Vi er på eventyr hver dag.
Hvem hører når vi taler til fjellet.
Selv er vi som sønner og døtre i landskapet.

Spor er en gammel musikk.
Ingen tid uten spor, ingen mennesker
Uten muskler.
Vi fornemmer spor over hele linjen.
Vi favner spor, og etterlater spor.
Hele livet er en motorvei, hvor alle skal frem.
Spor er en nødvendighet.
Jeg elsker spor som min egen navle.
Mitt telt skal vise igjen.
Jeg føler en naturlig verdighet for spor.
Det gir meg lys på veien mot målet.
  
34 
DRØMMER

De roper etter drømmer,
Og blir forferdet.
De ser syner, og må ha hjelp.

Ingen er uberørt av drømmer
Som taler språket til de innvidde.
Alle som ser, gråter i hjertet.

Harde ord meisles i fjellet.
Spyd stikker opp av jorden.
Levende går blant døde.

Drømmer kommer inn i huset,
Og oldinger får ikke fred.
Unge våkner, og svetter i angst.

En dag vil drømmen bli til glede.
Fjellet jubler, og skogen synger.
Barn og voksne danser i fryd.


SNART

Når mennesker går rundt månen,
Har jeg låst døren
Og hviler med klagesang.
Jeg kjenner meg nedbrutt.

Menneskebarn med vinger forskrekker naturen.
En underlig tid seiler inn fjorden.
Jeg tegner portrett i lyset.

Jeg vil heller krype til køys, enn glane på stjerner.
Jeg trenger hvile og musikk.
Enkle ord om navnet, taler inn gjennom vinduet.
Naturen er vakker som en kvinne
Jeg aldri fikk møte.

Nå er jeg her, i finstasen, og skriver uavbrutt
Smuler til sannheten om mitt liv,
Noter til mitt herbarium.
Jeg er et frø fra skogen, et tegn fra fjellet.
Min dør er åpen for venner.
Jeg trøster de syke, og metter de fattige med brød.
Ordet er en pryd for barnet som får leve.

35
BARNET

Vi gripes av dette barnet.
Vi trodde det var en liten fugl.
Nå ser vi en stjerne.
Morens nærvær lyser over hele jorden.
Som en sky beveger barnet seg.
Både unge og gamle kan se lyset,
Og er med på ferden.

Livet er en reise under denne skyen.
Vi har barnet med oss i hjertet,
Og får svar på alle spørsmål underveis.
Vi ledes fra fjell til fjell
På smale stier, og bærer barnet
Godt innpakket for vinden.
Vi gripes av fryd hver morgning,
Med barnet som det evige lys.


TILGI

Å ha kjærlighet
Er å tilgi.
Min hilsen er sannhet.
Den som kjenner lyset,
Har sannheten i sitt hjerte.

Hvordan kan et land tilgi,
Eller ha kjærlighet?
Jo, ved å spre lyset,
Og dele brødet.

Tilgi meg at jeg er fjern.
Jeg søker gode spisevaner
Og puster livskraft fra fjellet.
Enda er jeg ikke sterk nok.
Mitt hjerte trenger beskyttelse
Og visdom.

Ordene som er betrodd meg
Er tunge å bære.
Med kjærlighet fatter jeg nytt mot.
Jeg ser i trofasthet en gullgruve.
En diamantring er meislet ut.
Ordene forvandler,
Og jeg er trygg i dette lyset.

36
NÆRHET

Jeg vil gå på vannet
Med ord som fotsåler
Under himmeltaket.

Ensom går jeg uten ord.
Mitt indre er tomt.
Alt er ruin i mørket.

Ordene ligger som glør
Og blafrer i vinterstorm.
Et tempel for nærhet.

Hvert ord puster gull.
Jeg formes av ordet
Til et åndens verksted.

Skriften på veggen lyser
Inn i mitt hjerte.
Jeg blir fylt av søt vin.

Jeg reiser på land og hav.
Ordene er mine seil
Som pryder åndens hus.


ØYNER

Som dine øyner lyser.
Høyere enn stjerner bærer du meg.
Som ditt tempel kaller.
Jeg er din brudesvenn.

Lavmælt går jeg i hagen.
Dine øyner svever, og gir meg kraft.
Ydmykt vandrer jeg mellom busker og trær.
Du er min oppskrift, og himmel.

Mitt hjerte er ømt i din nærhet.
Jeg skatter deg som en engel med hvite vinger.
Du er lengselen i mitt bryst,
Rommet som lyser med tusen øyner.

Jeg vender mitt hode til deg, og kysser hånden.
Du gir meg brød og vin av ditt beger.
Jeg sovner i din favn til evig tid.

37
PORTRETT

Striden er endt,
Og du vandt med ditt ord.
Du meislet i gråfjell,
Men ordene ble til gull.

Dine tanker renner i bekker,
Og regnet faller til jorden.
Du vokser som et barn.
Etter livets reis er lønnen stor.

Som en gran glitrer du i sol.
Med ord favner du bjørk og eik.
Din øyner lyser i graset.
Hver blomst er ditt ansikt.

Du er hemmeligheten, og speiler mirakler.
Som et mysterium danser du.
Uvirkelig beveger du deg i bue,
Og holder meg fast i et fullbrakt liv.

Du er ord over ord.
Flere lag med lys er din krone.
Dine tanker er milde som kyss av en mor.
Isen er begravd. Du er seilet over død og grav.

Tilgi mitt arme sinn. Jeg vakler.
I din favn finner jeg tonen, og pryder mitt hår.
Du er min levende klode, mitt brød.
Du er speil av gul, min himmeldronning.


FLUKT

Livet er fluktig. Som gras og lyng bøyer vi av.
I vindens lek er vi støv.
Intet er evig under solen.

Vi er fjerne i naturen. Vi blekner i lyset.
Og går til grunne som kryp.
I regn og sol holder vi sammen under høye tak.
Som flaggermus henger vi, og tørker forgjeves.
Vårt liv er en fluktig lek, en reis i ord og dans.
Den ene kommer, den andre går.
Stille nynner lauvet,
Og legemet tier langsomt eller bratt.

38
BØLGER

Nærhet til bølger, synkende skip.
Stryker langs fjellet
Over ditt blikk.
Roper og klapper, stryker forbi.
Natten er lang, bølgene fråder og dør.

Jeg går med slør.
Det er påbudt og vedtatt i høyeste råd.
Som en dåre vandrer jeg ut.
Bølgene stryker forbi.
Det brenner i bølger fra strand til strand.
Snart vil bølgene nå oss.
Vi som er født her, slekt etter slekt,
Bor i fremmed land.


LESE

Jeg forstår mer av den som skriver.
Skriften er tydeligere nå.
Jeg leser langsomt, og bebreider ikke.
Her er ingen hull.
Veven er sirlig og ren.

Dess mer jeg leser hører jeg ordene rope.
En grunntone i moll løper i margen.
Det som var tilsølt, er blitt ekte.
Meningen lyser klart.
Jeg kjenner former og bevegelser.
Trinn for trinn blir jeg tatt med.

Jo mer jeg leser, dess høyere opp.
Jeg svever i atmosfæren, og puster dypt.
Ordene som var figurer og brikker,
Er blitt frodig landskap.
Rommet blir opplyst av ord.
Jeg leser i blinde.

De tause ordene begynner å synge.
Det som er skapt stråler.
Jeg tar til meg åndens lys.
Mitt hjerte jubler i ord.
Jeg blir levende igjen, som et nyfødt barn.
Forvandlingen er skjedd.

39 
ORD

Mureren murer.
Uten hastverk blir ordene høye.
Muren beveger oss.
Jeg sitter på muren og traller.

Gi meg et ord, så blir det et hus,
Og menneskene kan flytte inn.
Gi meg en hånd,
Så vi kan så og høste.

Mureren jevner sement, stryker ut, og legger til.
Rolig går mesteren frem, og portalen blir vid.
Store maskiner ruller på veiene.
I hagen vokser epletrær.

Ordene gir oss trøst i arbeidet.
De hjelper oss fra A til Å.
Muren blir til en vegg.
Her lyser et vindu.
Og navnet til mureren blir glemt.


ARBEID

Før natten kommer, må vi arbeide.
Glem ikke å hvile.
Glem ikke dine faste hender.

Med hjertet skal en arbeide,
Så blir den stillferdige opphøyet.
Glem ikke verktøyet, og søylene.

Ordene skal hugges or fjell.
Som barn skal vi leke med ordene,
Og sette garn for natten.

Tålmodig søker vi jobb innover i landet.
Ordene er tunge som bly.
De innfødt ruller steiner til en mur.

I dagen kommer ordene frem som gras.
Alt ligger godt til rette for arbeideren.
Og huset skal stå i hundre år.

40 
RØTTER

Mitt fedreland har veldige trær.
Så livet går videre.
Jeg soler meg i kronen.

Tømmerhoggeren arbeider sent og tidlig.
Byene vokser, trafikken blir tettere.
Jeg gjemmer mine føtter i lyng.

Med hender og kunnskap blir menneskene født.
Røttene sprer seg. Språket smuldrer.
Frem i dagen vokser nye frø.


MITT LAND

Himmel og jord knitrer.
Innover mitt land fosser fullmånen.
Fisken koker i havet.
Jeg skriver på post, og runder av
I nattens voldsomme bevegelse.

Det knitrer fra flygelet, fra fjellet.
Innsektene virvler i varmen
Som ruller nedover elven.
Jeg går til mitt rom, og lukker døren.
Det er et privilegium.

Jeg er født på veien, og kjenner jorden.
Jeg er oppvokst mellom fjell,
Og har rodd bølgene.
Alt som knitrer er et mysterium.
Og ordene følger meg.

Som en engel åpenbarer ordet,
Blir landskapet åpenbart i lys.
Tålmodige hender har talt.
Høytiden er bekreftet.
Av ordet ble menneskene skapt.
Tilbake er stillheten,
Fylt av skog og innsekter.
Bak muren er menneskene i skjul.
Og fjellet er forvitret.
Bare en søyle er igjen,
Målestaven for vårt liv.

41 
LYS

Med lyset kom havet
Og fisken i vannet,
Og blomsten og barnet,
Og kyss etter kyss.

Med himmelen kom solen,
Og øyner på øyner
Som dråper i vannet.

Med frukten kom skatten
Som lyser i verden,
Som skinner i mørket
Og åpner døren.

Med navnet kom frøet
Som lyser i skogen,
Og røtter som drikker
Saft av en kvinne.

Lyset er øyner på øyner
Som fødes og blomstrer.
Lyset er speilet
Som fyller jorden med glede.


SLEKT

Treet er visnet, kartet er gulnet.
Slekten er skrevet med blekk og blod.
Grein etter grein er risset i stammen.
Tiden har minner, fjellet har skog.

Slettene er brunsvidde.
Som ørken ruver det golde landet.
Havet er en herreløs åker, uten korn.
Navnene er spikret i jord.

Der finnes fjær i hver avkrok,
Lauvet er spredt, frukten er blandet,
Stjernene er sloknet.

Fyrtårnet i landskapet er en hvit flekk.
Dørene til hus og stall er lukket.
Bilen er vrak. Kirkegården lyser i stein.

42 
MUREN RASER

Med blomsterstøv i håret
Går enkene på lykke og fromme
Og banker på døren.

Med øynene lukket, faller min kiste.
Buksen er åpen, og himmelen grå.
Jeg er munken bak alle dører.

Skriver jeg ordet, kommer lyset om natten.
Papiret er rent, og sangen er glad.
Som spurven om våren, danser mitt hjerte.
Jeg svever bak muren, og lokker en due.

Om muren raser, er jeg der inne.
Jeg står i stormen.
Som fjell skal jeg vinne, og smile i buksen.

Min blomst er en kvinne, og navnet som lyser.
Livet skal vokse i styrke og visdom.
Med nøkkel til arven skal rikdommen flyte.
Den ene er kronen i himmelrommet.


KYSS

Jeg kysser deg, mitt fedreland.
Jeg vakler mellom fjell.
La luften ligge, gi meg vinger.
Høyt jeg elsker. La meg stige.
Jeg vil se fra oven, dansen.

Spill, min dronning.
Dikt, min ånd og svarte stein.
Jeg vil komprimere stemmen.
Syng med latter, strål med himmel.
Jeg er tørst av kyss og klem.

Over alt er morgenrøden.
Frukten henger lys og lekker.
Skjønn er dråpen på din panne.
Fattig er vi, uten lukt av en kvinne.
Havet sluker fedrelandet.
  

Mine blogger

Blogger jeg følger

  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar